Over de Verkadebuurt
Voor een goede en veilige afwikkeling van het verkeer komt er een directe verbindingsweg tussen de nieuwe ingang van de fabriek aan de oostkant en de Provincialeweg. Deze nieuwe verbinding kan, in tegenstelling tot de Westzijde, volgens het Duurzaam Veilig principe (verkeers)veilig worden ingericht. Door de vrachtwagens van Verkade ‘weg te halen’ van de Westzijde verbetert de verkeerssituatie op de Westzijde.
Het aantal vrachtwagens is gemiddeld 45. Dit een representatief aantal tussen 7 uur ’s ochtends en 19:00 ’s avonds. Daarnaast rijden er ongeveer 28 bestelbusjes.
In het weekend is er geen vrachtverkeer. Bij uitzondering is het mogelijk dat er op zaterdag overgewerkt wordt maar dat komt zelden voor.
De nieuwe weg wordt zo gemaakt dat het veilig is om met vrachtverkeer door de nieuwe buurt te rijden. De weg wordt ingericht volgens de principes van Duurzaam Veilig. Deze principes zijn landelijk uitgerold en zorgen voor een zo veilig mogelijke verkeersomgeving.
De gemeente wil niet meer parkeerdruk in de omliggende wijk. De nieuwe bewoners moeten of een parkeerplek kopen op eigen terrein of voor een vergunning betalen. Die vergunning is alleen geldig in de Verkadebuurt en niet in de omliggende straten. Vooraf wordt bepaald of en hoeveel vergunningen per adres maximaal aangevraagd kunnen worden.
Ja, de tunnel blijft beschikbaar.
Voor autoverkeer is er één toegang tot de Verkadebuurt, deze loopt vanaf de Provincialeweg het plangebied in. Voetgangers en (brom)fietsers kunnen ook vanaf de (ventweg van de) Provincialeweg het plangebied in, zij hebben meerdere doorsteken vanaf de ventweg vanaf de Provincialeweg de Verkadebuurt in en uit. Daarnaast kunnen voetgangers en (brom)fietsers gebruik maken van de nieuwe brug richting het Verkadeterrein en van het (vernieuwde) Dik Trompad aan de noordoostelijke kant van het gebied.
Er komen drie nieuwe bruggen.
Gemiddeld is de parkeernorm 0,9 parkeerplaatsen per woning.
Ja, in de Verkadebuurt wordt betaald parkeren ingevoerd. Dit is mede om te voorkomen dat verkeer dat een andere bestemming heeft dan de Verkadebuurt te weren
Indien dat nodig blijkt is het mogelijk om gehandicaptenparkeerplaatsen te realiseren. Omdat het hier uitsluitend om een woonfunctie zonder specifieke publieksaantrekkende functie is het niet mogelijk en noodzakelijk om algemene gehandicaptenparkeerplaatsen te reserveren. Toekomstige bewoners die een gehandicaptenparkeerplaats nodig hebben kunnen dit via de gebruikelijke weg bij de gemeente aanvragen.
In het plan worden fietsparkeerplaatsen meegenomen voor het woongedeelte. Bij meergezinswoningen worden ook fietsparkeerplaatsen voor bezoekers aangelegd, bij eengezinswoningen niet.
De parkeerplaatsen zijn vastgelegd in het Stedenbouwkundig plan. In de verdere uitwerking kan het zijn dat deze nog verplaatst worden.
In het Stedenbouwkundig plan wordt aandacht besteed aan de beeldkwaliteit. Dit geeft een indruk van de architectuur. Bij de uitwerking van de woningen, komt er meer duidelijkheid over de exacte invulling van de beeldkwaliteit. Om de beeldkwaliteit van de nieuwe buurt te laten aansluiten bij de omgeving is de beeldkwaliteit passend bij het unieke industriele karakter van de Verkadefabriek.
Nee, het staat Parteon vrij een eigen architect te kiezen, net als de ontwikkelaar die de woningen gaat bouwen op de grond die nu nog van de gemeente is.
Dit wordt vastgesteld in het Inrichtingsplan. In 2020 wordt gestart met het maken van dit plan.
In het Stedenbouwkundig Plan is vastgelegd waar ruimte is voor een groene invulling van de openbare ruimte. Dit wordt vanaf 2020 uitgewerkt in een Inrichtingsplan voor de openbare ruimte.
Het stratenpatroon is vastgelegd in het Stedenbouwkundig Plan.
In het Inrichtingsplan wordt de plek voor het uitlaten van honden vastgelegd.
Dat is nog niet bekend. De straatnamencommissie van de gemeente gaat in 2020 aan de slag om straatnamen vast te stellen.
De woningen worden duurzaam en met de aanleg van nieuw water is er voldoende ruimte voor wateropvang.In het Inrichtingsplan wordt uitgewerkt wat de beste plekken zijn voor bomen om bijvoorbeeld schaduwplekken te maken.
Beide bedrijven produceren geur. Dit blijft beperkt tot de normen in geldende wetgeving.
De geur wordt beperkt door maatregelen aan de bronnen van geur en door het bouwen van een nieuwe schoorsteen bij de Verkadefabriek.
De schoorsteen wordt 40 meter hoog.
Het wordt een nieuwe schoorsteen.
Er zijn bewoners voor wie de nieuwe schoorsteen zichtbaar is.
Dit doet de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
Er zijn afspraken met Verkade over de maximale geluidsproductie op de dag, in de avond en de nacht. En er worden maatregelen genomen ter bescherming van de huidige en nieuwe bewoners.
Geluidsbronnen worden ‘ingepakt’. Het woongebouw aan de overkant van Verkade wordt uitgevoerd met een geluidsdove gevel.
Ja, er is een geluidsrapport en hierin staat de geluidscontour beschreven op basis van de maximale geluidsnormen die Verkade mag produceren.
De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied ziet hier op toe.
Ja, Goglio blijft actief op de huidige locatie.
Ja, net als bij Verkade wordt dat voor Goglio onderzocht.
Het inpassen van woningbouw naast twee bedrijven vraagt veel onderzoek en overleg om overeenstemming te krijgen. Het doel is dat de bedrijven blijvend kunnen functioneren en er nieuwe woningen gebouwd kunnen worden. De gemeente heeft een nieuw stedenbouwkundig plan gemaakt om een ontwikkeling met meer woningen mogelijk te maken die bijdraagt aan het terugdringen van het woningtekort. Om zo snel mogelijk te kunnen gaan bouwen, heeft de gemeente haar grond alvast voorzien van zand (voorbelasting ten bate van woningbouw).
Ja, waarschijnlijk start het werk in het zuidelijk deel (dit deel is al voorbelast), vervolgens in het noordelijk deel.
Dit hangt af van het moment dat het bestemmingsplan wordt vastgesteld. Nadat het bestemmingsplan onherroepelijk is, kan gestart worden met bouwen. Het is aan de ontwikkelaars om vervolgens het moment van verkoop te plannen.